Promovarea

O definitie “specializata” a promovarii, data de specialistii in marketing este urmatoarea: ”Promovarea înglobeaza ansamblul actiunilor de informare, atragere si pastrare a clientilor potentiali si traditionali spre o anumita oferta de stimulare a deciziei de cumparare, prin trezirea interesului si crearea convingerii ca oferta respectiva le satisface la cel mai înalt nivel anumite trebuinte”.

Promovarea are la baza un element esential, comunicarea, fara de care vanzarea unui produs sau serviciu nu se poate face. Acesta este primul lucru pe care micul intreprinzator si companiile mari trebuie sa il aiba in minte. Degeaba stii sa vinzi, daca nu stii cum sa faci asta. Degeaba esti un bun orator daca nu stii ce, cum si cui sa comunici pentru ati atinge scopul.

Inca nu am dobandit titlul de expert in marketing. Mai am pana acolo. Dar este foarte simplu sa descriu cativa pasi firesti pe care ar trebui sa ii urmeze un intreprinzator pentru a-si promova si imbunatati imaginea magazinului.

Pentru a atrage oamenii sa calce pragul magazinului tau, ai nevoie de ceva”lipici”. Intotdeauna, sau in marea majoritate a cazurilor, reclama este sufletul comertului. Publicitatea, sub orice forma vinde. Nu conteaza ce nume are magazinul pe care vrei sa il promovezi. Insa trebuie sa tii cont ca trebuie sa sune melodios, incitant si generic. Nu ii poti da unui magazin de piese auto denumirea de Supermarket “La gradina”. Poti eventual, sa iti alegi un nume in concordanta cu obiectul tau de activitate. De exemplu: Gelu A. F piese auto. Asa, stii sigur ca cel putin segmentul tau de consumatori va fi informat ca tu vinzi exact ceea ce au ei nevoie. Pe langa reclama, imaginea face totul. Lucrurile facute cu stil, nu necesita neaparat o investitie uriasa. O firma luminoasa poate fi o unealta buna de atragere a trecatorilor si de a-i face, daca nu sa cumpere, macar sa iti treaca pragul, sa vada despre ce e vorba. Asta, referitor la exterior. Niste geamuri curate, afise nu prea multe si produse expuse in vitrina, cu siguranta atrag atentia curiosilor. Iti poti promova magazinul sau mica afacere prin orice mijloc de comunicatie. Fie ca e vorba de radio, reclame televizate, anunturi in ziare, pliante publicitare care sa spuna clar ce vinzi si unde poti fi gasit, panouri publicitare, toate pot reprezenta mijloace de promovare. Nu trebuie sa fi extraordinar de istet sa iti dai seama ca lumea trebuie sa stie de tine, ca sa incepi sa atragi profit si sa iti fidelizezi clientela, sa te extinzi si sa iti ocupi locul pe piata. Chiar daca esti mic, inceputul nu e deloc greu. E nevoie doar de imaginatie. Partea cea mai dificila, abia acum urmeaza. Iau exemplul meu, pentru ca e cel mai concludent. Atunci cand intru intr-un magazin, ma consider potential client. Pentru ca imi doresc ca atunci cand fac cumparaturi produsele “sa imi sara in ochi”, tu ca intreprinzator, trebuie sa ai o tactica bine pusa la punct pentru a-mi facilita orientare si gasirea produselor de care am nevoie. Poti avea oameni care sa lucreze pentru tine, dar pe care tu sa ii instruiesti in prealabil. Eu nu sunt un client pretentios, insa sunt ocupat si am nevoie de minimum de timp pentru a-mi efectua cumparaturile. Si mai am nevoie de ceva. Am nevoie de vanzatori amabili, care sa imi zambeasca si care sa ma ajute sa gasesc ce caut, daca eu sunt cu capul in nori in ziua respectiva. Doar asta ma mai poate face sa iti calc pragul si a doua oara. Altfel, daca ma simt stanjenit m-as putea duce la magazinul de pe colt, la vecinul Mitica, unde pot gasi usor si repede ce caut si cu care pot schimba cateva vorbe. Ce nu au inteles comerciantii nostri si vanzatorii lor este urmatoarea deviza: ”CLIENTUL NOSTRU, STAPANUL NOSTRU”. Si inca ceva: ”OMUL SFINTESTE LOCUL”. Cream locuri de munca pentru a-i ajuta pe altii. Dar nu ne gonim clientii cu indolenta angajatilor. De asta cred ca ar trebui sa existe pe undeva printr-un coltisor un set de reguli de buna purtare si bune maniere. Indiferent ca detii o firma sau un magazin, angajatii tai trebuie sa se comporte exemplar. Fiecare are probleme, dar asta nu inseamna ca poti jigni un client sau ca ii poti intoarce spatele cand are nevoie de tine. Sunt reguli simple care te pot face sa castigi mai mult decat altii. Si ca sa rezum ce am vrut sa spun:

1. Gaseste cea mai potrivita cale de a-ti promova afacerea, fie ca este in presa, pliante, online, la radio. Gaseste ce ti se potriveste tie si actioneaza in consecinta.

2. Ingrijeste-ti afacerea. La fel ca pe o planta, o  afacere trebuie udata. Cu angajati instruiti, cu o strategie care sa ii usureze munca clientului tau si cu perseverenta. Nimeni nu a ajuns sus dintr-o data.

3. Ocupa-te nu doar sa vinzi ca sa atragi profit. Promovarea nu inseamna a te baga pe sub pielea potentialilor consumatori pentru a-i convinge sa cumpere. Promovarea inseamna a-ti cladi, pas cu pas, drumul spre un nume, spre a fi un intreprinzator de incredere si spre a-ti atinge, in final, targetele promotionale.

4. Fii onest! In afaceri acest lucru de obicei se exclude. Nu vinde iluzii false cu promotii care sa iti atraga clienti. Cum ar fi de exemplu: echipamente de protectie aurite. Vinde calitate si lucrurile vor iesi asa cum iti doresti.

Multi nu au inteles ca o afacere nu inseamna numai actul de vanzare-cumparare. A face o afacere inseamna in primul rand a castiga prieteni, a prezenta incredere, a detine calitatea muncii si a produselor tale si in sfarsit a vinde. Cine intelege aceste lucruri esentiale, nu are cum sa dea gres.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu